De kaart-variant van dobbelspel Qwinto (Review)

Qwinto het Kaartspel is gebaseerd op het populaire dobbelspel Qwinto. Helaas heb ik het dobbelspel niet eerder gespeeld, dus ik ben er helemaal blanco in gegaan. Deze game wordt uitgegeven door White Goblin Games. Het kaartspelletje is geschikt voor 1 tot 4 spelers vanaf 8 jaar. Een spelletje duurt ongeveer 20 minuten en is zéker een spel wat je meerdere keren achter elkaar wil spelen.

Inhoud van de doos van Qwinto het Kaartspel

Het is de bedoeling om zoveel mogelijk punten te scoren door het totaal van de kaarten die op tafel liggen op te tellen. De speler met de meeste punten aan het einde van het spel wint!

In het handige kleine doosje zitten de 32 spelkaarten, een scoreblok, 4 potloodjes mét gum, en uiteraard de duidelijke spelregels.

Spelverloop

Nadat de spelkaarten geschud zijn worden er 4 kaarten op tafel gelegd en krijgt iedere speler 3 kaarten op hand. Als je aan de beurt bent leg je 1 van de kaarten uit je hand op 1 van de 4 kaarten die reeds op tafel liggen. De waarde van deze kaart + van de twee aangrenzende kaarten is het getal wat op je scoreformuliertje genoteerd mag worden, in de kleuren waarop deze combinatie weggelegd is. De speler die aan de beurt is moet deze waarde noteren, de andere spelers mogen dit noteren. Wanneer je aan de beurt bent en niets kunt schrijven, kruis je een mislukte worp/beurt aan. Dit zijn later 5 min punten. Na je beurt vul je je hand weer aan tot 3 en is de volgende speler weer aan de beurt.

Uiteraard zijn er regeltjes verbonden aan hoe de getallen gescoord mogen worden. Binnen 1 kleur moeten de cijfers van links naar rechts oplopen. Van onder naar boven mogen in dezelfde kolommen niet dezelfde cijfers voorkomen. Daarnaast kun je nog extra punten scoren door de kolommen met een vijfhoek vol te maken.

Zodra een speler 2 rijen met kleuren vol heeft óf 4 mislukte beurten heeft gehad eindigt het spel.

Kaarten en scoreblok van Qwinto

Weinig regels

Er zijn weinig regels dus je bent snel aan het spelen. Er zijn geen eindeloze manieren om je kaart weg te leggen, dus, als je niet te lang overal over nadenkt net al ik, gaat een spelletje lekker vlot heen en weer.

Omdat je ook de uitkomsten van de andere spelers mag noteren blijf je erg betrokken, wat ik altijd een groot pluspunt vindt in spelletjes.

Daarnaast vermoed ik dat er voor het kaartspel hetzelfde scoreblok gebruikt wordt als voor het dobbelspel, dit  verwacht ik omdat er “mislukte worp” op het scoreblok staat. Voor de echte fans ideaal, zodat je maar 1 soort scoreblok hoeft te hebben en toch eindeloos kan blijven wisselen. Daarnaast was ik erg blij verrast door de potloodjes die in het doosje zaten. Erg fijn dat je niet eerst opzoek hoeft naar schrijfmateriaal om je scores te noteren als je wilt gaan spelen. Zeker wanneer je op vakantie bent  en Qwinto het kaartspel mee hebt genomen is dit enorm handig!

Een puntje van kritiek kan ik moeilijk vinden. Het spel is vlot, simpel, maar toch uitdagend en steeds weer anders. Als ik dan iets moet bedenken, is dat het spel voor mij zó verslavend is, dat het scoreblok er mogelijk snel doorheen gaat. Echter is dan alleen maar een goed teken. Nieuwe scoreblokken zijn gemakkelijk te verkrijgen.

Qwinto het Kaartspel: de doos en spelregels

Conclusie

Ik zei het al eerder, Qwinto het Kaartspel is een simpel, makkelijk, verslavend spelletje wat je telkens weer opnieuw zal willen spelen.  Persoonlijk ben ik ontzettend fan van Qwixx en ik was bang dat dit een “slap aftreksel” zou zijn, maar dit is absoluut niet van toepassing! De spellen zijn totaal niet met elkaar te vergelijken! Wel maakt het kaartspel me wel ontzettend nieuwsgierig naar Qwinto het dobbelspel. Qwinto het kaartspel zal in ieder geval nog héél vaak hier uit de kast gehaald worden!

Bovenstaande review van Qwinto verscheen op 23 mei 2017 op mijn oude website, PinkGraphics.nl, en is geschreven door mijn zus Daniëlle.